Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Tampereen joukkoliikenne ei enää tweettaa

04.09.2014, kinmo

Näyttökuva 2014-9-4 kello 18.55.06

Tampereen joukkoliikenteen viralliset tweetit päättyivät syyskuun 3. päivä vuonna 2014. Näin Tre joukkoliikenne ilmoitti asiasta tweetissään 3. päivä syyskuuta.
@tampere_joli liittyi Twitteriin joulukuussa 2010. Sen jälkeen tweettejä se on suoltanut 793 kappaletta. Seuraajia ”trejolilla” on lähes 3 800.
Tampereen kaupungin alaisuudessa toimiva virkamiesyksikkö ilmoitti, että ”poistuvat Twitteristä” ja keskittyvät jatkossa Facebookiin. Syyksi mainitaan resurssipula. Facebookiin TreJoli liittyi tammikuussa 2010 ja tykkääjiä on noin 2 100. Kuitenkin aiemmin Tampereen joukkoliikenne on tweettannut suht ahkerasti, mutta lopettamispäivänä on ilmennyt resurssipula.
Otanpa kiinni pariin aspektiin.

Viestintä voimavarana
Jokainen itseään kunnioittava, arvostava ja kunniallinen taho elää somessa ja somesta (SOME = sosiaalinen media platform). Yrityselämässä tämä toiminta on ollut arkipäivää ja -leipää jo kymmenen vuoden ajan (laskentatavasta riippuen). Valtiolliset ja kunnalliset tahot elävät tietysti jälkijunassa kuten ymmärtää saattaa, ja liittyneet tähän nykypäiväiseen, kasvavaan konseptiin vasta jälkijunassa – tai sen resiinassa eripurassa soutaen tai huopaen.

Tampere on e-Kaupunki
Tampereella on tehty erilaisia keksintöjä niin e- kuin i-saroilla. Tamperelaisesta joukkoliikenteestä aiemmin vastannut TKL toi monia uraauurtavia ratkaisuja kehittääkseen joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Esimerkkeinä vaikka matkakortti, suomalainen matalalattiabussi tai lippuyhteensopivuus yksityisten liikennöitsijöiden kanssa.
Viime aikoina Tampreen joukkoliikenne on jatkanut hedelmäpuun viljelyä kehittämällä lippujärjestelmää, liikennevaloetuuksia (ei oma idea), kaupunki-infran muokkaamista joukkoliikennetarpeisiin ym ym. Trejolin aikana on saatu aikaiseksi myös matkakorttien nettilatausmahdollisuus.
Paljon hyvää on saatu aikaiseksi. Tampere on muutenkin kunnostaunut uusien ajatuksien ja sovellutuksien tyyssijana. Siksi Tampereen joukkoliikenteen päätös vetäytyä Twitteristä tuntuu tyrmistyttävältä.

Selitys vai valehtelua?

* Miksi pitää poistua Twitteristä mutta jatketaan Facebookissa? Selityksenä Twit-poistumiseen on ”resurssipula” – pula ei kohdistu Facebookiin? WTF?
* Jos kyseessä on ”resurssipula”, kuten osaamattomuutta tai henkilöstövajetta usein kuvaillaan, niin miksi siihen ei reagoida poliittisella taholla? Eivätkö poliitikot tiedä mitä virkamiehet huseeraavat?
* Kuka Tampereen Kaupungista päätti, että alamais-TreJoli ei enää Twitterissä esiinny? Vai päättikö sen joku jolilainen ihan itse?
– Resurssipulaan vetoaminen on mitä ala-arvoisinta viestintää mihin minkään tahon ei pitäisi alentua. Jos firman sisällä on ongelmia, niin ne pitää hoitaa firman sisällä.

Voisiko olla niin, että on helpompi haudata Twitter, jotta ikäviä asioita ei enää kysyttäisi? Tampereen joukkoliikenne ei ole viime kuukausina saanut paljoakaan hyvää palautetta linjauudistuksistaan, lissujen toimimattomuudesta, pysäkkimerkinnöistään yms. Twitterissä kun ei voi sensuroida viestejä – Facebookissa kylläkin. Voisiko tosiaan olla niin?


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *