Näin syntyi uusi lehti
Kerran moottoritietä ajessani Onnibus-vuoroa Helsinkiin sain päähäni ajatuksen, että tehtäisiinkö Onnibussille oma asiakaslehti. Olihan minulla toimittaja- ja (lehti)business-kokemusta jo alla. Saisinko ajatukseni ujutettua Pekka Mötölle ja Lauri Helkelle, ja jos niin miten.
Päässäni jyskytti ajatus, että julkaisun pitää olla erilainen. Ainakin erilaisempi mihin asiakaslehdissä on totuttu. Niin sisällöltään kuin taitoltaan. Tiesin mitä halusin ja sainkin vapaat kädet.
Taittajaksi oli tarjolla parikin ihmistä. Ne hylkäsin, koska tiesin mitä haluan. Lopputulema oli vain yksi ihminen, Juha Kurkikangas. Hänen kanssaan olen työskennellyt aiemmin jo kutakuinkin kymmenen vuotta ja tiesin hänen vahvuutensa uuden tuotteen tekemisessä. Muut eivät olisi pystyneet luomaan sitä, mitä päässäni liikkui.
Ajatuksesta tuotteeksi
Myin ajatustani Pekalle ja Laurille ja samalla esittelin heille lehden rahoitusmallin. He hyväksyivät ajatukseni ja ensimmäisen numeron tekeminen alkoi.
Sain mukaan vierailevia kirjoittajia. Sisällöstä halusin, että sen pitää olla erilainen kuin asiakaslehdet yleensä. Nehän ovat täynnä puutaheinää. Halusin lehden ”olevan enemmän Suomen Kuvalehti kuin Pirkka”. Esikuvana itselläni on ja oli Suomen Kuvalehden lisäksi Finnairin asiakaslehti Blue Wings ja englantilainen The Economist.
Jokaisessa lehdessä vierailee nimekkäitä kirjoittajia, jotka tavallaan fanittavat Onnibussia tai Onnikasta. ”In every revolution there’s a man with a vision”, sanoi jo kapteeni Jim Kirk StarTrekin komentosillalta.
Hevonen juoksee
Ilokseni olen huomannut, että Onnikas-lehti on iskeytynyt paperimedian ytimeen enemmän kuin miljoonavolttia. Isot mediatalot ovat lehdestä kiinnostuneet, ja tarjouksiakin myynnistä on tullut.
Sen mitä nyt tiedän vuodesta 2014 niin lehti ilmestyy ainakin viisi kertaa. Edelleen teemme, kasvavalla porukalla, lehteä jota halutaan lukea.
Sisältönä tulee olemaan mielenkiintoisia ihmisiä, poikkeuksellisia näkökulmia, erilaisia mielipiteitä ynnä muita. Uusia juttuja tulee niin Suomesta kuin maailmalta.