Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Depeche Mode Mustaa Juhlaa

09.12.2013, kinmo

Kun Depeche Mode viimeksi konsertoi Suomessa, niin Olga K (Radio Aalto, nyk YLE Puhe) alusti fanina tulevaa kokemustaan:
”Istun siellä, ja sanon, okei antakaas tulla”.
Depeche Modesta on kirjoitettu paljon ja melkein yhtä paljon on filmattu. YouTube on täynnä live-konsertteja, dokumentteja ja tv-haastatteluja.
Depeche Mode on millä mitalla tahansa mitattuna vanha bändi. Alkuperäisistä jäsenistä mukana on kolme. Livekeikoilla toki apulaisia on aina erilainen määrä. Studioissa.. kuka tietää kuinka paljon.

Depeche musiikki on kuitenkin erikoista. Rajua konemusiikkia ja hyvän yksinkertaista lyriikkaa. (tieto)koneiden käyttö pääsi vallalleen 80-luvun alkupuolella. Fairlight, sampling, DX-7 jne.. DM ja muut olivat musiikin uuden alun kynnyksellä. Videoiden käyttö pitää muistaa myös. Depekin videoista pääsääntöisesti vastasi Anton Corbijn.

”We can do anything with sound”, sanoi ZTT-levy-yhtiön äänittäjä Stephen Lipson vuonna 1984. Hän tarkoitti äänien käsittelyä.

Depeche Moden Alan Wilder ja Martin Gore osasivat käsitellä ääntä – ja kirjoittaa siitä musiikkia. Mikä hämmästyttävintä, molemmat ovat oikeita muusikoita.

Alan Wilder sanoo: ” Kun olimme äänittämässä Master and Servant, halusimme sen kuulostavan yhtä voimakkaalta kuin Frankie Goes To Hollywoodin Relax. Veimme masternauhan dj:lle yhdessä diskossa, ja pyydettiin että soittaisi sen Relax:n jälkeen…
Soittikin, mutta biisimme kuulosti tosi lässyltä Relax:n jälkeen. Trevor Horn (Frankien tuottaja) on todella nero.”

Pyysin Frankieltä kommenttia Martin L Goren biisin kirjoitustaitoon pari päivää sitten  ja yhtyeen kitaristi Brian ”Nasher” Nash vastasikin: I think Martin is a great songwriter and has written some classics in his career. I am a fan of Depeche.

..here in my arms..

Kahdeksankymmentäluvun taittuessa seuraavaan tapahtui shokki. Mukaan oli otettu oikeita soittimia, kuten kitara. Laulaja David Gahanin sekoilut ynnä muut värittivät bändin toista vuosikymmentä. Ihme ja kumma, bändi pysyi pystyssä. 90-luvulla bändi kasvoi maailman isoimmaksi bändiksi.
Osa tästä kasvamisesta voidaan laittaa kovan live-esiintymisen piikkiin. Kuinka tuoda tuo levyjen soundi keikkaesiintymiseen ja mikä parasta, tehdä niistä uusia versioita livetilanteessa.

Kun Depeche Mode esiintyy Helsingissä sunnuntaina 15.12. olen kuin Olga K: Okei antakaas tulla, I’m here.

Nuorgam-sivusto: http://www.nrgm.fi/artikkelit/10-depeche-mode-remixia-jotka-paihittavat-originaalin/


Kommentointi on suljettu.