Tampereella on tarkoitus tehdä mullistavia muutoksia liikenne- ja asiakasvirran ohjaamiseksi lähinnä keskustassa. Lähtökohtaisesti mikä tahansa tehtävä muutos ei ole ainakaan, vallitsevaan tilanteeseen nähden, huonompaan suuntaan.
Hämeenkadulta on poistettava kaikki viralliset parkkipaikat ja kieltää läpiajoliikenne. Joukkoliikenteen lisäksi, taksit ja huoltoajoneuvot ovat ainoita, joilla on oikeasti asiaa Hämeenkadulle. Nythän Hämeenkatua käytetään surutta työmatkaliikenteen läpiajoon.
Rautatieaseman liityntäliikenteen siirtäisin VR:n henkilökunnan parkkipaikoille nykyisen parkkitalon kannelle. Siellä olisi tilaa jo nyt enemmän kuin ”rautatietorilla”.
Valmistuva Rantatunneli vähentää keskustan läpiajoliikennettä runsain mitoin. Tästä saatiin jo kokemusta kun eteläinen kehä valmistui viimein vuonna 2008. Ohitustien valmistuminen näkyi samana päivänä Pispalassa läpiajoliikenteen vähenemisenä. Tunnelin lisäksi pitää parantaa Ratina-Hämeenpuiston välityskykyä ja saada Ratapihankatu teholliseen käyttöön.
Ratikankin kannalla taidan olla. Me Tampereen seudulla painimme positiivisen ongelman kanssa, sillä seutumme kasvaa voimakkaasti. Lisää ihmisiä tarkoittaa lisää autoja ja lisää joukkoliikennetarvetta. Parhaana ideana näen, että ratikkalinjaus toimii ensisijaisesti Haapalinna-keskusta-Tays -radalla, samalla vaivalla voidaan liittää mukaan Hervanta ja Lentävänniemi. Bussiliikennettä pitää kehittää samassa yhteydessä, mutta pelkkään bussiratkaisuun ei ole enää edellytyksiä. Kannaskaupunkimme ei pysty välittämään juurikaan nykyistä enempää bussiliikennettä.
Keskustori-Metso -välisen joukkoliikenteen toteuttaisin siten, että ratikkalinjaus tehtäisiin Idästä Länteen Viistokatu-Kauppakatu-Metso ja Lännestä Itään Metso-Hämeenkatu-Keskustori. Ymmärtääkseni rakennuksien paikkaa ei voi muuttaa, mutta niiden välisiä kulkuväyliä voitaisiin hyödyntää.
Keskustaa pitää kehittää myös kevyen liikenteen osalta. Kaikilla on oikeus keskustassa asioida, oli kulkuväline mikä hyvänsä.
Hämpin parkissa olen parkkeerannut vasta kerran. Kokemus oli kuitenkin positiivinen. Kehittäisin hinnoittelua vielä niin, että siellä sallittaisiin 30 minuutin maksuton pysäköinti. Itselleni riittäisi vaikka 10-15 minuutin ilmaisuus, sillä käyttäisin luolastoa keskustan alittamiseen (läpiajoliikenteeseen).
Sohaisen tarkoituksella muurahaispesään eli keskustan parkkipaikkoihin. Tottakai niitä tarvitaan, mutta ei ihan Hämeenkadulla kuitenkaan. Tienvarsipysäköintiä puolustustellaan keskustan kivijalkakauppojen elämisen edellytyksenä, mutta ei uskalleta kertoa kuka niitä parkkipaikkoja eniten tarvitsee. Vastaus on isorikkaat venäläiset: he kun haluavat parkkeerata liikkeen eteen. Suomalainen sen sijaan jaksaisi kävellä jopa kahden sadan metrin matkan, mutta ei venäläinen taalalompakkonsa kanssa.